În acest articol, ne vom uita la remiza de șah. În el, veți afla în detaliu despre diferitele reguli care duc la remize, precum și despre culisele remizei la nivel înalt!
Rezumat:
 
;
2 – Tragerea la sorți a șahului, în funcție de culoarea șahistului
./a>
3 – Tragerea la sorți prin consimțământ reciproc
4 – Tragerea la sorți de salon: Lumea șahului
 
;
5 – Regulile șahului care duc la remiză./a>
1 – Remiza la șah
Aceasta este denumită remiză, partidă nulă sau pur și simplu remiză. O
remiză
nu este o înfrângere pentru niciun jucător, fiecare jucător câștigă jumătate de punct. ⚖️
La cel mai înalt nivel de competiție, remiza este cel mai probabil rezultat. De fapt, Capablanca era atât de îngrijorat de acest lucru încât a propus modificarea considerabilă a jocului de șah (adăugând mai multe piese, mai multe pătrate…) pentru a împiedica jocul să rămână fără mutări. El credea că mărirea numărului de jucători excelenți ar duce la prea multe remize, ceea ce ar face șahul mai puțin interesant. De fapt, părerea sa personală era că, fără greșeli, era inevitabil să se ajungă la o remiză. O analiză publicată în The Week in Chess arată că, între 1999 și 2002, 55% dintre partidele FIDE (jucători cu un rating ELO) au fost remize. Prin
urmare,
remiza
este o componentă esențială a jocului de șah, să încercăm să o înțelegem împreună.
Remiza este mult mai puțin frecventă la un nivel inferior. Deoarece există mult mai multe erori, jocul este mai des decis într-un fel sau altul.
2 – Remiza în Black & White
La un nivel foarte înalt, cel mai probabil, o partidă se termină cu o remiză. Dar un fapt interesant de analizat este că albii câștigă (la cel mai înalt nivel) mult mai des decât negrii! Deoarece albul are avantajul primei mutări (întotdeauna albul este cel care începe), albul are mai multe șanse să câștige. Se
spune în general că albul are nevoie de două faulturi pentru a pierde, în timp ce un fault minim pentru negru este suficient.
Aceasta duce deci la o strategie în funcție de culoarea pe care o are jucătorul în competiție, când are negru poate încerca să obțină remiza. Și să câștige cu albul! Dar nu intrați în panică, un meci de șah nu se stabilește într-o singură partidă, ci în mai multe, pentru a câștiga un jucător trebuie să câștige un anumit număr de partide consecutiv. Deci jocul rămâne corect!
.
3 – Remiza de comun acord
“Jocul este remizat dacă ambii jucători decid acest lucru de comun acord în timpul jocului. Acest lucru încheie imediat jocul. (Vezi articolul 9.1)”
Congresul FIDE nr. 77 de la Dresda (Germania) din noiembrie 2008
Una dintre modalitățile de tragere la sorți la care ne gândim rar este tragerea la sorți prin consimțământ reciproc. Un jucător îi poate cere altuia să tragă la sorți. Acest lucru este uneori foarte vicios, pentru că acolo se instalează un întreg joc psihologic. Vă puteți imagina presiunea mentală pe care o poate exercita acest lucru, deoarece celălalt jucător nu știe cu adevărat dacă este în interesul său să accepte o astfel de propunere… Și da, șahul înseamnă și cacealmaua!
Chiar ce părere aveți despre asta, este permis să cereți (și să obțineți, dacă jucătorul advers dorește) o remiză.
4 – Remiza de salon: Lumea șahului
O remiză de salon sau “remiză de salon de mare maestru” este, de asemenea, o remiză de comun acord, de obicei de mai puțin de 20 de mutări jucate. Acesta este un caz care apare uneori în competiții, când jucătorii doresc să se retragă din partide care sunt mai puțin interesante sau importante pentru ei. Poziția lor este păstrată dacă obțin doar remize, iar ei doresc să-și păstreze concentrarea pentru un alt meci.
Este destul de dezamăgitor pentru spectatori, deoarece este o partidă care nu se poate începe. Dar, hei, asta face parte din lumea șahului. Și atunci are sens să te păstrezi pentru cel mai important meci.
5 – Regulile șahului care duc la o
remiză
Un joc de șah se poate termina cu o remiză în mai multe moduri. Avem cazurile excepționale, la nivel înalt folosirea remizei pentru a se salva, consimțământul reciproc și diferența dintre alb și negru. Să
ne uităm acum la regulile jocului propriu-zis care se termină cu o remiză.
a – Stalemate-ul în șah
“Jocul este remiză atunci când jucătorul cu mutare nu mai are nicio mutare legală și regele său nu este în șah. Se spune atunci că jocul se termină în “impas”. Aceasta încheie imediat jocul cu condiția ca mutarea care produce poziția de pat să fie legală.“
Congresul FIDE nr. 77 de la Dresda (Germania) din noiembrie 2008
<
Pat
este acest paradox:
- Un jucător are trăsătura, trebuie să joace (nu poate trece rândul său).
- Nu poate juca, nicio mutare pe care o poate face nu ar fi legală.
De exemplu (aceasta este deseori situația în pat) regele nu poate juca fără să se pună în șah (ceea ce este interzis), iar pionii sunt blocați. Astfel, nicio mutare nu este posibilă. Dar acest lucru nu înseamnă că regele este în șah.
Aceasta este ceea ce dă o situație de blocaj. Deși regele nu este în șah, el nu se poate mișca, iar jucătorul nu poate muta nicio altă piesă. Dacă aceste explicații nu vă sunt suficiente și conceptul de stalemate vă este încă neclar,consultați articolul nostru despre
înțelegerea pat
!
De asemenea, putețiconsultați articolul nostru despre promovare, pentru a evita să faceți un impas în timpul promovării, alegând o subpromoție!
 
;
b – Eșecul perpetuu
./h3>
Eșecul perpetuu este atunci când regele nu poate scăpa de șahul adversarului, dar nu este șah-mat ca rezultat. Astfel, el nu va putea câștiga și nici nu-și va putea dezvolta jocul. Este o remiză.
Dacă doriți să înțelegeți șahul perpetuu mai în profunzime și cu exemple, consultați articolul nostru despre șahul perpetuu!
c – Repetiția
C –
Repetiția
“Jocul poate fi remizat dacă o poziție identică este pe cale să apară sau tocmai a apărut de cel puțin trei ori pe tablă. (A se vedea articolul 9.2)”
Congresul al 77-lea al FIDE de la Dresda (Germania) din noiembrie 2008
Repetiție este atunci când aceeași poziție pe tablă se repetă de 3 ori consecutiv. Acest lucru are ca rezultat imediat o remiză.
d –
Regula celor 50 de mutări
“Regula celor 50 de mutări. Dacă timp de cincizeci de mutări nu au avut loc schimburi sau mutări de pioni, este remiză! În special, acest lucru evită finalele cu prea puțin material pentru șah-mat și cu un jucător care continuă să joace pentru a câștiga timp.”
 
;Al 77-lea Congres FIDE de la Dresda (Germania) din noiembrie 2008
<
Regula celor 50 de mutări este o remiză după ce au fost jucate 50 de mutări de la ultima captură sau împingere de pion.
Și mai general:
“Jocul este remiză atunci când o poziție este de așa natură încât niciun jucător nu poate da șah mat regelui advers cu o serie de mutări legale. Se spune că jocul se termină “în poziție moartă”. Acest lucru încheie imediat jocul, cu condiția ca mutarea care produce poziția să fie legală. (A se vedea articolul 9.6)”
Congresul al 77-lea al FIDE de la Dresda (Germania) din noiembrie 2008
.Și, în final, iată o analiză a situației de la GM Manuel Apicella, pentru a determina dacă se acceptă remiza propusă de adversar :