Care piesă din jocul de șah are propriile sale mișcări unice. Pentru a deveni un mare jucător de șah, trebuie să înțelegeți aceste mutări diferite și cum pot fi folosite pentru a câștiga jocul. Pentru fiecare piesă de șah, vom analiza poziția de pornire, mutațiile de șah, notația, prezentarea generală și câteva sfaturi profesionale suplimentare pentru a accelera curba de învățare.
Există 6 piese de șah. Iată care sunt acestea:
– Regele
– Regina (sau Dama)
– Turnul
– Nebunul
– Calul
– Pionul
Această pagină se va ocupa de poziția inițială a pieselor de șah, cum se mișcă, cum &.
nbsp;mișcările în șah mișcările în șah sunt punctate, precum și punctele lor forte/punctele slabe în comparație cu alte piese de șah. Tabelul cu valoarea pieselor poate fi explicat prin mișcările pe care urmează să vi le prezentăm!
Sumarul:
0. Plasarea inițială a pieselor de șah
4. Mutările reginei (sau ale reginei) în șah
0. Poziționarea inițială a pieselor de șah
Șahul se joacă pe o tablă de șah împărțită în 64 de pătrățele de culoare alternantă, care este similară cu cea folosită la jocul de dame. Pătratele de
culoare deschisă se numesc “deschise” sau “albe”, iar cele de culoare mai închisă se numesc “închise” sau “negre”.
La începutul jocului se plasează pe tablă 16 piese albe și 16 piese negre. Planșa este așezată astfel încât un pătrat alb să se afle în colțul cel mai apropiat de dreapta fiecărui jucător.
Care jucător are șaisprezece piese și acestea sunt dispuse după cum urmează:
- Torile sunt plasate pe colțurile exterioare, pe marginile din dreapta și din stânga.
- Copiii sunt plasați imediat în interiorul turnurilor.
- nebunii sunt plasați imediat în interiorul cailor.
- Dama
este
plasată
pe pătratul central de aceeași culoare ca și jucătorul: regina albă pe pătratul alb și regina neagră pe pătratul negru. - Regele ocupă pătratul liber de lângă regină.
- Pionii sunt plasați cu un pătrat în fața tuturor celorlalte piese.
În cele din urmă, ajungem cu piesele noastre plasate astfel pe tabla de șah:
1.
Mișcările regelui
în șah
Regele este piesa cu o cruce deasupra ei. Poate că nu este cea mai puternică piesă din șah, dar cu siguranță este cea mai importantă. Dacă îți pierzi regele, ai pierdut jocul. La începutul jocului, trebuie să te asiguri că îți protejezi regele. Mai târziu în
joc, regele poate deveni un aliat foarte puternic într-un atac, așa că fiți pregătit să îl folosiți.
Regele alb începe pe pătratul e1, iar regele negru începe pe pătratul e8. Aceasta din urmă trebuie să fie de culoarea opusă regelui.
Regele se poate deplasa cu o căsuță în orice direcție. Nu poate sări peste o piesă, așa că la începutul unei partide de șah nu există nicio mișcare posibilă pe care regele o poate face, deoarece este înconjurat de alte piese.
Singura limitare pe care o are regele atunci când se mișcă este că nu se poate deplasa pe o casă care este atacată de piesele adversarului.
Șah-mat al regelui
Dacă o tabără atacă regele advers, acest lucru se numește șah. Dacă regele
este atacat și nu există nicio mișcare care să împiedice capturarea regelui, se dă șah-mat, iar jocul se termină.
șah-mat, iar jocul s-a terminat.
.
este atacat de turnul negru, dar nu există pătrate sigure pe care regele alb să se mute. În acest caz, este șah-mat și jocul s-a terminat.
;
2.
Mișcările turnului
în șah
Turnul este piesa care arată ca un castel. Este o piesă foarte puternică, cunoscută și sub numele de piesă majoră, și puterea ei este depășită doar de regină!
>.Fiecare tabără începe cu două turnuri situate în cele patru colțuri ale tablei. Turnurile valorează 5 puncte în șah. Deși punctele nu sunt neapărat esența unui joc de șah, ele dau o indicație a puterii unei piese. Dacă renunți la o piesă de șah de 3 puncte în schimbul turnului adversarului tău, aceasta este de obicei o captură bună pentru tine (desigur, totul depinde de situație).
acestea, nu poate sări peste alte piese.
Turnul poate muta orice număr de pătrate atât pe orizontală, cât și pe verticală. Nu poate sări peste o altă piesă, așa că nici la începutul jocului nu se poate mișca.
La începutul jocului, tura este înconjurată de un pion și un cal. O greșeală pe care o fac începătorii este să nu implice niciodată turnul în joc. Turnul este rareori implicat la începutul jocului, dar trebuie să găsiți o modalitate de a-l folosi mai târziu în joc, pentru că altfel vă privați de una dintre cele mai interesante piese de șah.
Rock, ce este?
Regula rocadei este o regulă specială care permite regelui tău să se deplaseze două pătrățele la dreapta sau la stânga sa, în timp ce turnul de pe acea parte se mută în partea opusă regelui. FIDE, organizația internațională care guvernează regulile șahului, definește rocada în felul următor:
“Este o mutare a regelui și a oricăreia dintre turnurile de aceeași culoare de-a lungul primei rânduri a jucătorului, contând ca o singură mutare a regelui și executată după cum urmează: regele este transferat de pe pătratul său inițial cu două pătrate către turnul de pe pătratul său inițial, apoi acel turn este transferat pe pătratul pe care regele tocmai l-a traversat.”
.
3.
Mișcările
nebunului în șah
Nebunul nu este la fel de puternic ca turnul și este considerat o piesă minoră. Cu toate acestea, poate acoperi o mulțime de teren și funcționează bine în perechi.
Începi cu doi episcopi. Aceștia sunt situați chiar lângă rege și regină. Vei avea un nebun pe pătratele deschise și un nebun pe pătratele întunecate. Aceștia vor rămâne întotdeauna pe același pătrat colorat pe tot parcursul jocului. Nebunul valorează 3 puncte într-o partidă de șah, echivalentul unui cal.
Nebunul se poate deplasa pe diagonală pe oricâte pătrate dorește, fără a sări peste o altă piesă. La începutul jocului, nebunii sunt blocați de pioni, dar, de obicei, vă veți muta pionii din timp. Acest lucru deschide ușa pentru ca nebunii să se implice în joc. Episcopii vor fi una dintre piesele principale pe care le veți folosi la începutul jocului pentru a vă ataca adversarul.
el nu poate sări peste piese.
4. Mișcările reginei (sau ale reginei) în șah
Regina este piesa cu o coroană deasupra ei, dar fără cruce (aceasta fiind rezervată Regilor). Aceasta este cea mai puternică piesă de șah și combină mutările turnului și ale nebunului. La
fel ca și turnul, este considerată o piesă majoră în șah.
Utilizarea corectă a reginei este unul dintre cele mai importante lucruri de făcut într-un joc de șah. Este puternică, așa că trebuie să o folosești, dar dacă nu este protejată, adversarul tău îți poate captura regina, ceea ce duce de obicei la o pierdere rapidă…. Regina
valorează 9 puncte, adică mai mult decât turnul și nebunul la un loc!
Dama combină mișcările nebunului și ale turnului. Ea se poate deplasa pe orice pătrat pe diagonală, sau în sus, în jos și în lateral pe cât mai multe pătrate fără să sară peste o altă piesă.
La începutul unei partide de șah, în general, nu este necesar să vă mutați regina. Aceasta vă va sprijini pionii, nebunii și cavalerii în cazul unor atacuri prea ambițioase ale adversarului. Pe măsură ce vă apropiați de mijlocul jocului (în jur de 15 mutări), regina poate începe să se implice puțin mai mult și să joace mai ofensiv.
Precauțiile pe care trebuie să le luați cu regina
.
Una dintre cele mai mari greșeli pe care le fac începătorii cu reginele lor este să le aducă în joc prea devreme. Ei presupun că, pentru că sunt cele mai puternice, trebuie să le aducă în luptă de la început. Sună bine, dar în teorie nu funcționează. Jucătorii care își scot reginele devreme ajung, de obicei, să piardă mult timp pentru a le dezvolta. Adversarul tău își poate concentra timpul dezvoltându-și piesele spre centru, în timp ce tu îți faci griji pentru siguranța reginei tale.
La începutul unei partide, regina singură nu face aproape niciodată pagube. Cu toate acestea, atunci când este amestecată cu nebuni, cavaleri și turnuri, regina face multe pagube. Când avansezi regina la începutul jocului, asigură-te că aceasta acoperă cât mai multe piese. În acest fel, atunci când una dintre piesele tale lansează un atac, regina ta va fi acolo pentru a susține atacul, dar nu va fi în pericol.
5.
Mutările calului
în șah
Cahul este piesa care arată ca un cal. Este cea mai complicată piesă de explicat, deoarece are o mișcare foarte particulară. Cavalerul valorează 3 puncte și este considerat o piesă minoră. În general, este considerat la fel de puternic ca un nebun, dar din motive proprii. Deși ambele piese valorează 3 puncte, există poziții în care cavalerul domnește suprem.
Care joc începe cu doi cavaleri. Aceștia vor fi situați între turnul și nebunii tăi pe casetele B1/G1 pentru alb și B8/G8 pentru negru.
Copolul este singura piesă de pe tablă care poate sări peste o altă piesă. În acest fel, calul este cu un pas înaintea reginei, dar are totuși o rază de acțiune mai mică decât regina.
Mișcarea calului poate fi imaginată ca un L. Vi-o puteți imagina ca o abordare de doi la unu sau de unu la doi. Acest lucru
înseamnă că cavalerul se poate deplasa două pătrate în sus/jos/pe laturi urmate de un pătrat pentru a face un L sau se poate deplasa un pătrat în sus/jos/pe laturi urmat de două pătrate pentru a face un L.
Cum am menționat mai devreme, calul poate sări și peste o altă piesă. Acest lucru
înseamnă că, chiar dacă cavalerul este înconjurat de piese, el poate muta în continuare același număr de pătrate (presupunând că destinația finală nu este ocupată de o altă piesă pe care o dețineți).
Este important să rețineți că cavalerii sunt mult mai valoroși în mijlocul tabloului. În general, ei nu sunt foarte eficienți pe marginea tabloului și sunt și mai puțin eficienți în colțuri. Asigură-te că cavalerii tăi sunt întotdeauna concentrați pe centrul tabloului. Este, de asemenea, important să vă amintiți că pionii trebuie să fie numărați printre primele piese pe care le avansați, după pioni.
6.
Mișcările pionilor
în șah
Pionul este piesa de bază în șah și fiecare tabără începe cu opt pioni. Fiecare pion valorează 1 punct. Deși acest lucru poate părea puțin, mulți jucători de șah buni pot câștiga o partidă de șah dacă au un avantaj de un punct față de adversarul lor.
Deși pionul este cea mai slabă piesă de pe tablă, acesta joacă un rol vital în joc. Cea mai mare parte a primei părți a jocului se va concentra pe structura pionilor și pe controlul centrului tabloului cu pionii tăi. Celelalte piese vor sprijini pionul în primele etape. Mai târziu, pionii vor juca mai mult un rol de susținere pentru piesele minore și majore care vor limita pătrățelele la care poate ajunge adversarul.
.
Pionul este singura piesă de pe tablă care nu se poate deplasa înapoi. Este, de asemenea, singura piesă pe care nu o puteți muta același număr de pătrate pe parcursul jocului. Prima dată când mutați un pion, îl puteți muta cu una sau două pătrate. După ce
pionul a fost mutat, îl mai poți muta doar o singură pătrățică.
O altă distincție a acestei piese este că, în timp ce pionul avansează, nu poate captura o altă piesă aflată direct în fața sa. Poate captura o piesă doar pe diagonală, dar nu se poate deplasa pe diagonală (decât dacă capturează o piesă).
.
.
Mișcarea “En Passant”
Există o singură mișcare specială pe care o poate face un pion, numită “en passant”. Aceasta se poate întâmpla doar imediat după ce un pion a mutat două pătrate. Dacă aveți un pion lângă pionul care a mutat două pătrățele, puteți lua acel pion en passant, dar aveți la dispoziție doar o singură mutare. Orice altă mutare pe care o faceți va anula posibilitatea de a folosi en passant.
Promovarea pionului
Promovarea pionului are loc atunci când un pion ajunge pe cel mai îndepărtat rând de pătratul său original – al optulea rând pentru alb și primul rând pentru negru. Când se întâmplă acest lucru, jucătorul poate înlocui pionul cu o regină, turn, nebun sau cal. De cele mai multe ori, jucătorii promovează un pion la regină, ceea ce este cunoscut sub numele de “dama pionului”.
În zilele noastre, jucătorii își pot promova pionii la oricare dintre piesele menționate mai sus. De asemenea, ei pot promova orice număr de piese active de pe tablă. Ca
urmare, din punct de vedere tehnic, fiecare jucător poate avea nouă regine, 10 turnuri, 10 nebuni și 10 cavaleri, deși în realitate acest lucru este aproape imposibil de realizat.
.